Könyvajánló
Kedvenc könyveim egyike, mindenkinek ajánlom elolvasásra.
Előszó
MAGYAR IMRE 1910-ben született Tarpán, ESZE TAMÁS szülőföldjén.
Édesapja törpebirtokosként nevelte kilenc gyermekét. Fiát mégis taníttat-
ta, aki iskolái elvégzése után 1929-ben került a komáromi huszárokhoz.
Tehetségére felfigyeltek, és 1931-ben az örkénytábori Lovagló- és
Hajtótanárképzö Iskolához vezényelték, amelyet kiváló eredménnyel vég-
zett el. 1933. szeptember 1-én ugyanitt alakult meg a magyarországi
Spanyol Lovasiskola, ahová őt is beosztották, és amelynek - egy év
kivételével - megszűnéséig lovasa volt. Mint főidomár lovasművészetét
olyan szintre fejlesztette, ami a legjobb bécsi idomárok, így PODHAJSKY és
POLÁK elismerését is kiváltotta. A negyvenes évektől már nemcsak lova-
golt, hanem oktatta is a fiatalabb lovasokat.
A spanyoliskolát a háború vihara elsodorta, lóállománya csaknem
teljesen megsemmisült, emberei szétszéledtek.
MAGYAR IMRE a fogságból hazatérve rögtön bekapcsolódott az újjá-
éledő lovaséletbe. A körülmények rendkívül nehezek voltak, mégis nagy
lendülettel látott munkához. Először Cegléden alakított lovasszakosz-
tályt, amely rövid idő alatt jelentős fejlődést ért el. Csak néhány jellemző
adat: 35 lovon ötven lovas tanult heti két-két alkalommal, volt fedett
lovardájuk is. Az 1948-asjubileumi versenyt közel húszezren tekintették
meg. Ö maga egyszemélyben volt edzö, versenyző, indult síkversenyen,
ugrószámokban, tanított, szervezett, versenyzett. A lovak edzettségére
jellemzö, hogy a budapesti Mezőgazdasági Kiállításra nyereg alatt érkez-
tek, és az itatási időt (20 perc) nem számítva, 3 óra 15 perc alatt tették meg
a 70 kilométeres utat. Az ezt követö kondícióvizsgán mind a harminc ló
friss és egészséges volt.
Sajnos az ötvenes évek sok negatív jelensége rányomta bélyegét lo-
vassportunkra is. Kiváló szakemberek kerültek háttérbe bizalmatlanság,
téves előítéletek miatt.
MAGYAR IMRE azok közé tartozott, akik a mostoha körülmények
ellenére is kitartottak választott hivatásuk mellett. 1949-től a jászberényi méntelepen dolgozott. 1953 nyarán már a díjlovagló válogatott keret tagja
volt, ahol KEMÉRY PÁL irányítása alatt folyt a felkészülés. A keret további
tagjai TÓTH ISTVÁN, SZENTMIHÁLYI JÁNOS és MENYHÁRT BÉLA voltak.
Az elsö nemzetközi versenyen, Bukarestben MAGYAR harmadik lett.
A hazai díjlovaglás lassan magára talált. Az élmezőnyben SOMOGYI IST-
VÁN, VlGH BÉLA, KÖSZEGFALVI IMRE, BONDOR ANDRÁS, ERDÖS SÁNDOR ÓS
HALMAI ANDRÁS foglalt helyet. MAGYAR IMRE a szaporodó versenyeken
egyrejobb eredményeket ért el. 1954-ben Orosházán közép A kategóriá-
ban elsö, 1955-ben a budapesti országos versenyen pótlóban első, könnyű-
osztályban harmadik, középosztályban szintén harmadik helyezett.
Ugyanebben az évben Békéscsabán könnyűosztályban és pótlóban első,
középosztályban második.
1956-ban a válogatott keret csoportvezetője lett, majd a következő
év tavaszán Mezőhegyesre került, ahol régi edzője, HAZSLINSZKY KRULL
GÉZA dolgozott.
Az országos bajnokságot 1957-ben fölényesen nyerte és nemzetközi
sikereket is aratott; Lipcsében Szt. György Díjban negyedik, Bukarestben
Szt. György Díjban és Intermédierben harmadik helyezett. 1958-ban az
ötfordulós bajnokságban ismét első lett. Még abban az évben mindhárom
lovát eladták, Homokmégy és Enyiske Hollandiába, Neapolitánó Svédor-
szágba került.
A következő évek nagy felfedezettje Harta, amelyet MAGYAR IMRE
választott a bajai méntelepröl, ahol mint selejt mén állt. Versenyek, baj-
nokságok sorát nyerte vele, míg el nem adták Svájcba. Új lovasa, WIL-
HELM GRUNDBACHER elismeröen nyilatkozott a lóról. Több sikeres szerep-
lés után 1964-ben az olimpiai főpróbának számító aacheni nemzetközi
versenyen nehézosztályban első helyen végzett...
MAGYAR IMRE 1957-től 1964-ig megszakítás nélkül nyolc alkalommal
volt országos bajnok, eredményei alapján elnyerte a „Magyar díjlovaglás
örökös bajnoka" címet. Hűséges társairól se feledkezzünk meg: Müvész-
röl, Fényesröl, Rahóról. 1965-ben fejezte be a versenyzést és edzöként
dolgozott tovább a keszthelyi ATE lovasszakosztályában 1970-ig, nyug-
díjba vonulásáig. 1974-ben halt meg, életével példát mutatva ajövő lovas-
nemzedékeinek.
Kézirata a legmagasabb szintű kiképzési anyagot tartalmazza. Mun-
káját a legjobb hazai és nemzetközi szakirodalom alapján rendszereztem
és egészítettem ki. Az egykori magyarországi Spanyol Lovasiskola törté-
netét MAGYAR IMRE önéletrajzából állítottam össze, kiegészítve saját kuta-
tási anyagomból. Remélem, a könyv hasznos tanácsokkal szolgál edzők-
nek és lovasoknak egyaránt, hozzájárulva ezzel lovaskultúránk fejlődé-
séhez.
Ezúton mondok köszönetet mindazoknak, akik munkámhoz segítsé-
get nyújtottak, mindenekelőtt özv. MAGYAR IMRÉNÉNEK, aki a kéziratot
rendelkezésemre bocsátotta, HANTHY LÁszLÓNÉnak, valamint a volt spa-
nyoliskolásoknak: SOMOGYI ISTVÁNNAK, SZENTMIHÁLYI JÁNOSNAK és BON-
DOR ANDRÁSNAK.
Budapest, 1987 március
GYÖRFFY-VILLÁM ANDRÁS
Az iskola vezetője és idomárjai 1941-ben (balról jobbra): Hazslinszky Géza, Szentmihályi János, Szerencsi Sándor, Virág János, Kovács Sándor, Magyar Imre, Bondor András.
Egy rövid idézet Magyar Imrétől:
„.. .a megtalált két ló közül
Tára sorsát ismerem. Elöbb Böszénfára, majd Gyöngyösre került, mint
fedezömén. Évek múltán, 1952-ben láttam viszont Gyöngyösön. Felültem
rá, és negyedórás idomítómunka után lelovagoltam a magasiskola jár-
módjait, valamint minden ugrásra váltást végeztem vele, végül egy ballotá-
dot és egy kapriolt hajtottam végre. Számomra ez volt a legszebb bizonyí-
téka a ló emlékezötehetségének és az idomítás maradandóságának.
Az esti abrakoláskor bementem az istállóba és a régi becenevén
szólítottam: - „Muki!" a ló a hangra abbahagyta a zabolást, felfigyelt.
Másodszor is szólítottam, mire az elülső lábával kaparni kezdett és halkan
nyerített. Amit akkor éreztem, azt nehéz szavakba önteni, de azt hiszem,
lovasembernek nem is kell magyaráznom... Tárát kilenc évig lovagoltam.
Minden lovamjó barátommá vált, de valamennyi közül ö volt a legkedve-
sebb. Fiatalon, kétéves csikóként került hozzám, mint „kisgyerek", tiszta
volt és romlatlan, ezért sikerült vele elérnem rövid idő alatt a legnagyobb
teljesítményeket..."
1 Comments:
I would like to know more about this Spanish Riding school in Budapest.. There is NO Museum or offical goverment department who does recognize this school from 1938 in 1945. The buildings are being destroyed in 1953
Post a Comment
<< Home